Sezon rowerowy – jak przygotować sprzęt do jazdy.

Nawet, gdy dobrze zakonserwowaliśmy rower na zimę i przechowywaliśmy go w odpowiednich warunkach, powinniśmy zrobić gruntowny przegląd, zanim znów wsiądziemy na rower. Poniżej przedstawiamy proste pkt które należy zrealizować aby na długo cieszyć się swoim sprzętem na drodze:

Pkt 1: Czyszczenie roweru
Zaczynamy od dokładnego umycia roweru. Ciepła woda, gąbka i mydło lub płyn do mycia naczyń sprawdzają się najlepiej.
Odradzane jest mycie roweru wodą pod wysokim ciśnieniem, bo może się ona dostać do specjalnie uszczelnionych miejsc, jak łożyska i piasty.
Rower wycieramy do sucha ściereczką z mikrofibry.
Benzynę ekstrakcyjną stosujemy bardzo ostrożnie i tylko na metalowe elementy : nie powinna mieć kontaktu z carbonem, gumą, aluminium itd

Pkt 2: Stan opon
Na sparciałych oponach daleko nie zajedziemy, dlatego dobrze jest całkowicie spuścić powietrze z kół, a następnie ścisnąć mocno oponę palcami. Jeśli faktura gumy przypomina rozstępy, to znak, że powinniśmy wymienić opony. Zwróćmy uwagę też na gran i grubość bieżnika.

Pkt 3: Ciśnienie
Siadamy na rowerze. Kiedy opony uginają się bardziej niż na centymetr, to znaczy, że trzeba dopompować koło. Jeśli po dopompowaniu powietrze wciąż schodzi, powinniśmy rozważyć wymianę dętki. Możemy to zrobić sami, pamiętając, by do jej podważania nie używać narzędzi o zaostrzonej krawędzi. Wystarczy zwykła łyżeczka stołowa. W przypadku felg z tworzyw lepiej wymianę zlecić w serwisie. Im większe ciśnienie tym mniejszy opór na drodze.

Pkt 4: Luz na piastach

Piasta to inaczej oś koła. Luźna piasta szybciej się zużywa, co grozi m.in. zblokowaniem lub odpadnięciem koła, a w efekcie może doprowadzić do wypadku. Jak sprawdzić, czy piasty w naszym sprzęcie działają prawidłowo? Jedną ręką chwytamy za ramę, drugą poruszamy kołem na boki. Jeśli czujemy luz, najlepiej od razu zgłosić się do serwisu rowerowego, gdzie mechanicy skręcą mocniej koło lub wymienią odpowiednie części.

Pkt 5: Naciąg szprych.

Ściskamy szprychy, chwytając je palcami po dwie. Jeśli są luźne, to znak, że należy dociągnąć je specjalnym kluczem do centrowania kół. Najlepiej zlecić to serwisowi aby nie zdecentrować koła.

Pkt 6: Stan hamulców

Sprawne hamulce to podstawa bezpieczniej jazdy. Jak sprawdzić, czy działają poprawnie? – Siadamy na rowerze, zaciskamy hamulce i ruszamy rowerem w przód i w tył. Jeśli koło się przetacza, powinniśmy dokręcić śruby na klamkach hamulcowych, sprawdzając jednocześnie, czy osiągnęliśmy odpowiednią siłę hamowania. W przypadku, gdy śruba jest wykręcona do końca, zaleca się naciągnięcie linki umieszczonej za ramieniem hamulca. W przypadku hamulców hydraulicznych zaleca się wymianę płynu hamulcowego.

Pkt 7: Praca łożysk sterowych
Przechylamy rower lekko na bok – przednie koło powinno skręcić bez oporu. Następnie zaciskamy hamulec i ruszamy rowerem w przód i w tył oraz na boki. Jeśli wyczujemy luz przy łączeniu kierownicy z ramą, powinniśmy udać się do serwisu celem dokręcenia łożysk.

Pkt 8: Korbowód
Korbowód to – najprościej rzecz ujmując – część łącząca pedał z ramą. Aby sprawdzić, czy działa ona poprawnie, chwytamy za ramię korby i poruszamy nim na boki (do wewnątrz i na zewnątrz roweru). Wyczuwalny luz to znak, że powinniśmy dokręcić ramię. Jeśli to nie pomaga, prawdopodobnie trzeba wymienić wkład suportu lub ramię korby. Warto zrobić też próbę pod obciążeniem – np pedałując.

Pkt 9: Łańcuch
W niektórych rowerach miejskich łańcuch nie jest w pełni obudowany, dzięki czemu łatwo możemy sprawdzić stan jego naciągnięcia. Jeśli jesteśmy w stanie podciągnąć łańcuch od dołu na więcej niż centymetr, powinniśmy udać się do serwisu dysponującego narzędziem do mierzenia stanu zużycia łańcucha i albo go naciągnąć, albo wymienić.Jest specjalne urządzenie do pomiaru rozciągnięcia łańcucha jeśli rozciągnięcie jest większe niż 0,75 % należy go wymienić bowiem będzie zużywał inne elementy roweru.

Pkt 10: Połączenia śrub
Kolejny i równie ważny krok, to sprawdzenie połączeń śrub: na wsporniku siodła, kierownicy, kołach i pedałach. Jeśli śruby są poluzowane, należy je dokręcić odpowiednio dopasowanym kluczem.

Pkt 11: Elektryka
Sprawdzenie akumulatora (rowery elektryczne), ładowania, oświetlenia, wymiana baterii to podstawowe działania przy elektryce roweru.

Podstawowy przegląd w wyspecjalizowanym serwisie to koszt ok 50 – 100 zł, nieraz promil wartości roweru…

Comments are closed.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress